Cemil Meriç'in Bir Mülakatı Üzerine
"İnsanlar tekâmül ettikçe(geliştikçe) ciddi bir olgunluk devresine geldikçe, roman okumak ihtiyacı ortadan kalkacaktır. Romanla televizyon ve sinema arasında büyük bir benzerlik vardır. Bunların hepsi bizi tecessüsümüzden(merak) yakalayan ve sadece vakit geçirmeye yarayan, vakit öldürmeye yarayan birer parazit tür haline gelecektir.Romanı tecessüsümüze hitap ettiği için, büyük fedakârlığa ihtiyacı olmadığı için odanıza çekilip, sedire uzanarak, sigaranızı yakar, kahvenizi içer okursunuz. Bu sayede kültür de edinebilirsiniz. Fakat bu kültür ciddi değildir, bulanıktır.İnsanlar olgunlaştıkça romana itibar azalacaktır ve azalmaktadır." C.Meriç
Bu mülakat aslında Meriç'in ileri görüşlü bir mütefekkirimiz olduğunun ispatlarından biri.Ancak geçen zamana oranla Meriç'in tahayyülündeki insanlık tekamüle yürümesi gerekirken ciddileşmesi lazım gelirken maalesef o zamandan bu zamana herhangi bir ciddi gelişmeye mazhar olamamıştır.Bu bağlamda da bizdeki romana,sinemaya ve televizyona olan ihtiyaç daha da artmıştır.Bu ihtiyaçlar sürekli devamı haftaya şeklinde sabit aralıklı küçük amaçlara dönüşmüştür.Köpeği köpek eden Pavlov'un fikirleri bugün toplumları köpekleştirmek, Aytmatov'un deyişiyle mankurtlaştırmak için kullanıyor.Sözün özü sizleri amaca değil ülküye koşmaya;bir Kürşat olmaya değil onun 40 çerisi olmaya;bir Fatih olmaya değil gemileri yürüten askeri olmaya;bir Mustafa Kemal olmaya değil,yüce Türk Milleti olmaya çağırıyorum.Biz, biz oldukça "bir" elbet bu sineyimilletten tekrar çıkacaktır. Okuyanlara selam olsun.
Fatih Koç İstanbul 2016


Yorumlar